Vertraagde of gemiste vlucht? Lees waar je recht op hebt.

Dit artikel is eerder geplaatst in juni 2022 en geüpdatet.

Lange rijen voor de douane, uren wachten op de vertraagde vlucht en weinig informatie. Je hebt het vast op het nieuws voorbij zien komen of je stond zelf in de rij. Het tekort aan (grond en beveiligings)personeel op Schiphol zorgde voor veel onrust bij vakantiegangers. Duizenden reizigers kunnen aanspraak maken op compensatie wegens geannuleerde- en vertraagde vluchten vanuit Schiphol. Hoe en op welke gronden kun je een schadeclaim indienen voor jouw vertraagde vlucht?

Te weinig personeel met als gevolg vertragingen

Ook na de zomervakantie stonden er lange rijen op Schiphol, door de enorme chaos haalden velen hun vlucht niet op tijd. Als reden werden verschillende zaken aangegeven. Enerzijds was het voor beveiligers wegens het stopzetten van de zomerbonus niet (meer) interessant om onder hoge werkdruk op Schiphol te blijven werken. Anderzijds werd door Schiphol aangegeven dat veel personeel vrije dagen hadden ingepland of cursussen volgden na de drukke vakantieperioden in mei en in de zomer.

Verordening (eg) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad

In de Europese Verordening 261/2004 wordt de compensatie en bijstand van passagiers geregeld. Vluchten vanaf een EU-land of naar een EU-land mét een Europese luchtvaartmaatschappij vallen onder de verordening.

Indien een luchtvaartmaatschappij redelijkerwijs kan verwachten dat de vlucht vertraging oploopt, wordt er aan de passagiers bijstand geboden in de vorm van recht op terugbetaling/ andere vlucht ofwel recht op verzorging (artikel 6).

De compensatie van de vertraagde vlucht (artikel 7) kan uit de volgende tabel worden afgeleid:

Lengte van de vlucht Vertraging bij aankomst Compensatie
1500 km of minder Meer dan 3 uur €250
Meer dan 1500 km binnen de EU of tussen de 1500 en 3500 km buiten de EU Meer dan 3 uur €400
Meer dan 3500 km Tussen de 3 en 4 uur €300
Meer dan 3500 km Meer dan 4 uur €600

Er is geen sprake van een compensatie wanneer de vluchtvertraging te wijten is aan buitengewone omstandigheden. Hieronder vallen de volgende omstandigheden:

  1. Weersomstandigheden;
  2. Sabotage of terroristische beschadigingen aan het vliegtuig, waardoor de vliegveiligheid niet kan worden gegarandeerd;
  3. De voorafgaande vlucht heeft zodanige beschadiging opgelopen door een van buiten komende oorzaak (botsing met vogel, weersomstandigheden, harde landing, e.d.) dat het niet zonder inspectie kan vertrekken;
  4. De fabrikant van het toestel ofwel een bevoegde autoriteit maak bekend dat de toestellen mogelijk een gebrek vertonen dat gevolg kan hebben voor de vliegveiligheid;
  5. Er staat een onverwachts vliegveiligheidsprobleem op een reeds aangekomen vlucht, waardoor de piloot de vlucht afbreekt;
  6. Een besluit van de luchtverkeersleiding;
  7. Gevaar op bestemming;
  8. Medisch noodgeval; en
  9. Een staking van het personeel op de luchthaven of een staking van een luchtverkeersleiding wanneer a) de staking zodanig laat is aangekondigd dat de luchtvaartmaatschappij niet meer in staat was maatregelen te treffen of b) de staking op de luchthaven van aankomst plaatsvindt en de aanmerkelijke kans bestaat dat het vliegtuig ten gevolge van de staking op die luchthaven komt vast te staan.

Claim indienen

Zodra je meent vertraging te hebben opgelopen die niet heeft plaatsgevonden op grond van buitengewone omstandigheden, kun je dus in aanmerking komen voor compensatie. Wij van De Raadgevers kunnen voor jou een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarbij je had geboekt. Het indienen van een schadeclaim kan een lastige en langslepende procedure zijn, maar onze juristen kunnen jou hierbij helpen! Wij controleren of je recht hebt op een vergoeding en eisen namens jou jouw vergoeding op zodat je krijgt waar je recht op hebt.

Kantonrechter:

Als uw claim bij de luchtvaartmaatschappij wordt afgewezen, kunnen wij de maatschappij voor u dagvaarden bij de kantonrechter. Rechtspraak.nl laat zien dat er de afgelopen twee jaar (2021/2022) veel claims bij luchtvaartmaatschappijen worden toegekend op grond van de Europese Verordening nr. 261/2004, ook zonder Covid-19 gerelateerde omstandigheden. Recente jurisprudentie laat zien dat een claim bij de kantonrechter uit de volgende elementen kan bestaan:

  1. Compensatiebedrag op grond van de lengte van de vertraging (zie bovenstaande tabel);
  2. Telefoonkosten;
  3. Kosten van geannuleerde vervolgvluchten;
  4. Schade door vertraagde bagage; en
  5. Buitengerechtelijke incassokosten.

Indien je kunt bewijzen dat de vlucht vertraagd volgens de termijnen beschreven in bovenstaande tabel en er geen sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’, komt het regelmatig voor dat de rechter de luchtvaartclaim toekent.

Conclusie:

De Europese Verordening nr. 261/2004 beschermt passagiers in geval van een geannuleerde of vertraagde vlucht. De compensatie voor vertraagde vluchten is afhankelijk van de duur van de vertraging en tevens de afstand van de vlucht. Indien de vertraging te wijten is aan buitengewone omstandigheden, komt u niet in aanmerking voor een vergoeding.

Stond je urenlang op Schiphol en heb je daardoor vertraging van jouw vlucht gehad?  Dan dienen wij een claim voor jou in! Wanneer de claim niet door de luchtvaartmaatschappij wordt vergoed, kunnen wij hiertegen in beroep gaan bij de kantonrechter en staan wij jou bij in de procedure.

Start typing and press Enter to search