Vertraagde en geannuleerde vluchten
De laatste tijd annuleert, met name Transavia, steeds vaker haar vluchten. Ook is er nog regelmatig sprake van vertraging bij de diverse vliegtuigmaatschappijen. De consument is hier flink de dupe van, maar wordt onder omstandigheden gecompenseerd door de luchtmaatschappij.
Wat zijn jouw rechten bij vertraging of annulering en hoe kunnen wij jou er mee helpen?
Waar heb je recht op bij vertraging?
Vanaf 2 uur vertraging
Je hebt recht op verzorging, dit houdt in dat je eten en drinken ontvangt in redelijke hoeveelheden, je wordt in de gelegenheid gesteld en gefaciliteerd om twee telefoongesprekken te voeren en twee e-mails te sturen. Daarnaast heb je recht op een transfer of overnachting als dit noodzakelijk is.
Vanaf 3 uur vertraging
Je hebt recht op een vergoeding. De hoogte van jouw vergoeding verschilt per vlucht:
Bij eindbestemmingen binnen de EU
€ 250 bij een vlucht tot 1500 km.
€ 400 bij een vlucht van meer dan 1500 km.
€ 300 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging tussen de 3 en 4 uur.
Bij eindbestemmingen buiten de EU
€ 250 bij een vlucht tot 1500 km.
€ 400 bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km.
€ 300 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging tussen de 3 en 4 uur.
€ 600 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging van meer dan 4 uur.
Vanaf 5 uur vertraging
Je mag kiezen uit twee opties.
Je krijgt het geld van jouw vliegticket terug. De vliegtuigmaatschappij moet dit binnen zeven dagen terugbetalen of je krijgt een vervangende vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet je dan eenzelfde soort vlucht geven als die je boekte. Krijg je een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan mag de vliegmaatschappij daarvoor geen extra kosten rekenen. Voor een stoel in een lagere klasse moet je het verschil in prijs terugkrijgen.
Waar heb je recht op bij een geannuleerde vlucht?
De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben in hun voorwaarden opgenomen dat zij jouw vluchttijden mogen veranderen.
Word je Europese vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan kun je kiezen voor een vervangende vlucht of het geld terugontvangen van jouw ticket.
Bij een vervangende vlucht met andere vluchttijden heb je recht op vergoeding in de volgende situaties:
Jouw vluchttijd verandert tussen 7 en 14 dagen vóór vertrek. En hierdoor vertrek je meer dan 2 uur eerder of je komt meer dan 4 uur later aan.
Jouw vluchttijd verandert minder dan 7 dagen vóór vertrek. En hierdoor vertrek je meer dan 1 uur eerder of je komt meer dan 2 uur later aan.
Hoe hoog jouw vergoeding is, verschilt weer per vlucht:
-tot en met 1.500 kilometer: € 250
-meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
-1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
-meer dan 3.500 kilometer: € 600
Voorwaarden voor een compensatie
Bovenstaande regels voor verzorging of compensatie gelden alleen als je met twee uur of meer vertraging op uw eindbestemming aankomt en vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.
Het geldt onder bepaalde voorwaarden ook als je naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd.
Heb je een overstap naar een bestemming buiten de EU? Dan geldt de compensatie bij vertraging als je jouw vliegreis bent gestart vanaf een EU-luchthaven en beide vluchten onderdeel zijn van één e-ticket.
Wanneer heb je geen recht op compensatie:
Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering of vertraging als de vliegtuigmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:
- (Sneeuw)stormen
- Aswolken door een vulkaanuitbarsting
- Terrorisme
- Onaangekondigde stakingen van derden
Technische problemen aan de luchthaven (bijvoorbeeld defecte verlichting op een landingsbaan).
Let op, technische mankementen aan het toestel vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen.
Hoe kunnen wij jou helpen:
Stuur ons jouw vluchtgegevens en de door de luchtmaatschappij opgegeven reden voor vertraging of annulering. Tevens het aanbod dat je is gedaan door de luchtmaatschappij. Wij schrijven dan voor jou de luchtmaatschappij aan en zorgen voor de afwikkeling van jouw claim. Je hoeft verder niets te doen. Enkel indien wij een vergoeding voor je hebben kunnen innen, betaal je ons een succesfee van 20% van de hoogte van de vergoeding.
Voor vragen of nadere informatie kun je contact opnemen via service@deraadgevers.nl of 088-133 11 33