George clooneys recht

Een look-a-like inzetten en op die manier meeliften op de succesvolle campagne van een concurrent, kan dat zomaar? Het bekende koffiemerk Nespresso vond van niet en spande in januari 2015 een kort geding aan tegen de Israëlische ‘Espresso Club’, nadat dit bedrijf een reclamespotje naar buiten had gebracht waarin een look-a-like van George Clooney (David Siegel) de hoofdrol speelde. Nespresso stelde dat er onder andere sprake was van merk- en auteursrechtinbreuk en ongeoorloofde mededinging.

Reclamespotje

In het spotje is te zien hoe de Clooney look-a-like een winkel van Espresso Club uitkomt en verbaasd is over het feit dat hij daar alleen voor de koffiecups heeft moeten betalen en niet ook voor de machine zelf.

Dat het spotje van Espresso Club een duidelijke verwijzing bevat naar Nespresso, valt niet te ontkennen, maar volgens de Israëlische rechter gaat het hier om een geoorloofde parodie. Van verwarringsgevaar is geen sprake, want iedere keer als Siegel in beeld komt, verschijnt boven in beeld de melding ‘deze acteur is niet George Clooney’.

Oordeel van de rechter

De rechter oordeelde verder dat het spotje geen merkinbreuk opleverde. Nespresso beschikt immers niet over een merkregistratie van het gezicht of uiterlijk van Clooney en kan anderen dus niet verbieden om gebruik te maken van mensen met hetzelfde uiterlijk. Omdat Clooney in de Nespressocampagne zichzelf speelt en niet een door Nespresso bedacht karakter, werd ook het beroep op het auteursrecht afgewezen. Espresso Club mocht de reclame blijven uitzenden en Nespresso werd veroordeeld om de proceskosten te vergoeden (omgerekend zo’n €13.000).

Hoewel vrijwel iedereen Clooney zal associëren met Nespresso, kon dit wereldwijd bekende koffiemerk bij de rechter toch niet voorkomen dat de concurrent met een wel erg gelijkende acteur adverteert. De uitspraak benadrukt dan ook het belang van een goed intellectueel eigendomsbeleid. Overigens was de zaak wellicht heel anders afgelopen als Clooney zelf naar de rechter was gestapt en zich op zijn portretrecht had beroepen.

Intellectueel Eigendomsrecht

Wil je ook jouw dienstverlening promoten waarbij je verwijst naar je concurrent-collega? Dan is het zaak vooraf goed juridisch advies over de do’s and don’ts in te winnen. Preventief advies is namelijk altijd te verkiezen boven het oordeel van een rechter met alle kosten van dien. De Raadgevers kan ook een dergelijke preventieve check voor je verrichten.

Start typing and press Enter to search