Schadevergoeding bij vertraagde vlucht

Het is weer de tijd van het jaar. Nederland trekt er massaal op uit om een mooie vakantie te vieren in de zon. Het vliegtuig is een geliefd vervoermiddel om op de plek van bestemming te komen. Het nadeel is echter dat er sprake kan zijn van vertraging of zelfs annulering van je vlucht. In één keer hangt er een donkere wolk boven je eerst zo zonnige vakantieplannen…

Een vertraagde vlucht

Dit overkwam onze cliënt. Samen met zijn gezin koos hij voor het vliegtuig om heerlijk op wintersport te gaan, maar zijn vlucht met de maatschappij Corendon vertraagde. Eerst een uurtje, daarna drie uur om tenslotte zes uur na de geplande vertrektijd eindelijk het vliegtuig te kunnen betreden. Na een toch nog fijne vakantie las hij dat hij recht had op een flinke schadevergoeding. Ondanks zijn ingediende schade gaf Corendon niet toe. Onze collega mr. Marjon Joosten heeft zich ingezet voor deze situatie en heeft de schadevergoeding toch voor onze cliënt voor elkaar gekregen.

Regelgeving bij vertraagde vlucht

Soms heb je recht op een financiële compensatie, afhankelijk van de situatie. Deze regeling heeft als doel om het overboeken van vluchten door vluchtmaatschappijen tegen te gaan. Deze praktijken veroorzaakten namelijk veel en lange vertragingen voor passagiers.

Schadevergoeding bij vertraging

Of je recht hebt op schadevergoeding hangt af van een aantal factoren:

  • Allereerst is de afstand welke gevlogen wordt van belang. Deze worden onderverdeeld in 4 categorieën:
    • alle vluchten korter dan 1500 km
    • alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km
    • alle vluchten tussen de 1500 en 3500 km
    • tot slot alle overige afstanden.
  • Aan deze afstanden is een vertragingstijd gekoppeld. Het gaat dan om de geplande aankomsttijd vergeleken met de daadwerkelijke aankomsttijd. Je komt in aanmerking voor compensatie bij een vertraging van:
    • meer dan 2 uur op vluchten van minder dan 1500 km,
    • meer dan 3 uur voor de vluchten binnen de EU tussen de 1500 en 3500 km,
    • meer dan vier uur voor de overige vluchten.
  • De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de bovenstaande categorieën. Zo geldt er een compensatiebedrag van € 250 per passagier voor de eerste categorie, € 400 voor de tweede en € 600 per passagier voor de laatste categorie.

Bijzondere omstandigheden als uitzondering

De luchtvaartmaatschappij kan zich echter wel beroepen op een uitzonderingsregel. Zo is er geen compensatie verschuldigd als er sprake is van een bijzondere omstandigheid. De uitzondering van de bijzondere omstandigheid is een bepaling waar veel om te doen is. Het is namelijk een zogenaamde ‘open norm’, waar heel veel situaties onder kunnen vallen. Hierbij valt in de eerste plaats te denken aan weersomstandigheden die het vliegen onmogelijk maken of bijvoorbeeld een staking. Het moet gaan om omstandigheden die redelijkerwijs niet voor rekening van de luchtvaartmaatschappij hoeven te komen. Is dat wel het geval, dan heb je helaas geen recht op compensatie.

Onverwachte veiligheidsproblemen

Een lastig punt in deze regeling is dat de verordening spreekt over onverwachte vliegveiligheidsproblemen. Een vraag die telkens terugkomt is de vraag of een technisch mankement heeft te gelden als een bijzondere omstandigheid. Is dit de reden voor vertraging, dan zal er per geval bekeken moeten worden of er een recht op compensatie bestaat.

No cure no pay

Wij staan onze cliënten nu bij in het terugvorderen van deze schade. Overkomt dit jou, dan kunnen wij je hier dus bij helpen. We doen dit op basis van no cure no pay. Je hebt dus niets te verliezen!

Start typing and press Enter to search