AI overeenkomsten en brieven: hoe daarmee om te gaan?
Op dit moment speelt AI (Artificial Intelligence) een grote rol in onze maatschappij. Steeds meer personen en organisaties maken gebruik van handige tools zoals ChatGPT om hun brieven en overeenkomsten op te stellen. De ontwikkelingen binnen deze tools zijn ook aanzienlijk verbeterd, zodat de uitkomsten van de tools er ook goed uitzien. Zijn deze documenten echt goed of worden we misleid?
Aan de hand van deze blog enkele kritische kanttekeningen bij gebruik van de blog en tot slot de wijze waarop wij met AI documenten omgaan.
AI gegeneerde documenten
Als gebruiker van een AI tool is het belangrijk om je het volgende te realiseren:
- Uitkomst AI tool is aan de hand van de input en de vraag (prompt).
Voor een goed gebruik van een AI tool is het essentieel dat je de juiste vragen weet te stellen. Deze vragen heten prompts. Afhankelijk van de wijze waarop je prompts hebt ingevuld, krijg je antwoorden en documenten daarvoor. Hoe meer je met AI tool werkt, des te beter worden we in het goed formuleren van deze prompts.
Zet je een juridische vraag in een AI tool dan zal de tool puur de vraag beantwoorden of als je om een brief vraagt zal deze een brief aanleveren, bijvoorbeeld een brief ontslag op staande voet. Bij een ontslag op staande voet komt meer kijken dan alleen het opstellen van de brief. Daarbij is ook bijvoorbeeld belangrijk of de werknemer schadeplichtig is geworden door de gedraging, die leidde tot het ontslag op staande voet. Een AI tool zal niet automatisch deze schadeplichtigheid in de brief verwerken. Houd er ook rekening mee dat AI tools geen menselijk inzicht hebben. Dit betekent dat je geen specifieke vragen kunt stellen die voor een mens heel eenvoudig kunnen zijn.
- Een AI tool maakt een document aan de hand van de informatie, die is opgeslagen in haar tool.
Aan hetgeen een AI tool toetst, is dus de aan haar beschikbare bronnen. Van de gratis versie van ChatGPT (welke het meest wordt gebruikt) is bekend dat deze is geüpdatet tot en met 2022. Voor de meest recente update dient een betaalde versie te worden aangeschaft.
Doordat de meest recente wetgeving en rechtspraak (nog) niet is verwerkt in een gratis versie van een AI tool kan het voorkomen dat je in jouw documenten van oude wetgeving uit gaat en onjuiste documenten opstelt. In eventuele procedures kun je op termijn hier nadeel van ondervinden.
Algemeen bekend is dat als een AI tool niet weet welke reactie/ documenten er dienen te worden gegenereerd dat zij gaat hallucineren. Zo kan het dus ook voorkomen dat er onjuiste informatie (zelfs over niet bestaande gevoerde procedures) door de AI tool worden genoemd. Dit brengt een groot risico mee en kan ervoor zorgen dat je aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste informatie.
De meeste gebruikers van AI tool hebben niet door dat de gegevens waarmee de AI modellen worden getraind, afkomstig zijn van openbare bronnen, maar ook van eerder gevoerde chats met gebruikers. Gebruikers delen soms onbedoeld gevoelige gegevens, wat kan leiden tot potentiële datalekken en privacy schendingen.
Openbare bronnen bevatten documenten, waar auteursrechten van derden op rusten. Overname van deze auteursrechtelijk beschermde werken kan een inbreuk opleveren en maakt je daarmee schadeplichtig.
- AI tools kunnen in sommige gevallen niet aan de AVG voldoen.
Binnen de AVG wordt grote waarde gehecht aan de AVG rechten van betrokkenen, zoals het recht op inzage, het recht op wissing, het recht op rectificatie etc.
Zet je eenmaal persoonsgegevens in een AI tool, dan blijven deze persoonsgegevens in de tool oneindig opgeslagen. Krijg je vervolgens een verzoek om wissing van persoonsgegevens van een klant of een medewerker, dan kun je daar technisch gewoon niet aan voldoen. Het niet kunnen voldoen aan de inwilliging van een dergelijk verzoek is een overtreding van de AVG, waar een boete van 2%/4% van de groepsomzet en maximaal 10/20 miljoen Euro op staat.
- Instructies aan werknemers.
Op de werkvloer wordt AI veel gebruikt onder werknemers. Onderzoek heeft uitgewezen dat 11% van de informatie die de werknemers aan de chatbot geven gevoelige gegevens is. Deze werknemers denken vaak niet na over de gevolgen wanneer ze op zoek zijn naar een snelle oplossing voor hun probleem. Om ervoor te zorgen dat werknemers meer gaan nadenken over de vertrouwelijkheidskwesties en AVG-risico’s, is het aan te raden om bij medewerkers meer bewustzijn over de risico’s te creëren. Dit kun je doen door medewerkers te informeren hierover en richtlijnen te bieden als zij dan toch AI tools willen gebruiken. Je kunt daarvoor in personeelshandboeken een AI hoofdstuk/artikel opnemen.
Resumerend,
AI tools kunnen een uitkomst zijn voor sommige werkzaamheden. Voor juridische werkzaamheden, die heel nauw aansluiten op de meest recente wetgeving, zijn de AI tools een hulpmiddel maar kunnen deze nimmer het eindresultaat zijn.
Bij de Raadgevers worden documenten zorgvuldig opgemaakt met de meest recente rechtspraak en jurisprudentie in onze “juridische koffer” en vooral met oog voor de rechtspositie van de cliënt, wiens belangen dienen te worden behartigd. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan, echter daarmee wordt door u als cliënt optimaal ontzorgd en kunt u uitgaan van deskundig advies.
Heb je verdere vragen over dit onderwerp of hulp nodig, neem dan contact op met jullie accountjurist of bel naar 088-1331133.