Vanaf 22 mei 2022 nieuwe wetgeving voor webwinkels (richtlijn EU/2019/2161)

Koop je een product of dienst online, dan lees je tegenwoordig eerst de reviews en op basis daarvan besluit je welke dienst of welk product te kopen.  Door de Coronapandemie zijn er meer online diensten en producten verkocht en gekocht. Daarbij zijn er meer reviews zijn geplaatst, vaak ook nepreviews. Wist je bijvoorbeeld dat momenteel tien procent van de reviews op internet nep is?

Om consumenten te beschermen hebben de Eerste en Tweede Kamer onlangs ingestemd met een wetsvoorstel om nepreviews te verbieden. De nieuwe wetgeving moet 22 mei 2022 ingaan. In deze blog lees je hier meer over.

Fake reviews op vakantiewebsites

Zo zal je tegenwoordig geen vakantie meer boeken zonder de reviews te lezen. Zij geven namelijk een indruk van de klantvriendelijkheid, hygiëne, locatie etc. Bij het boeken van onze vakantie hechten we veel waarde aan de mening van anderen. Maar hoe betrouwbaar is dit?

Vaak kan iedereen zomaar een review schrijven. Op internet wordt zelfs actief geadverteerd om betaalde reviews te ontvangen.

Nieuwe wetgeving

Deze wetgeving is onderdeel van de Europese richtlijn EU/2019/2161 om consumentenkoop te beschermen en moet in mei 2022 in de gehele EU ingevoerd zijn. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal de naleving van deze wet controleren.

De nieuwe wetgeving houdt in dat:

  1. ondernemers reviews eerst moeten controleren op echtheid voordat ze deze reviews op hun website plaatsen. De ondernemers zullen consumenten moeten gaan informeren hoe zij dit controleren en zullen ook moeten checken of de schrijver van een review ook daadwerkelijk een product of dienst heeft afgenomen bij het bedrijf.
  2. daarnaast komt er een verbod op het betalen van een ander om een (fake) review te plaatsen.
  3. ook zal de ondernemer van producten/diensten de consument moeten informeren als er sprake is van gepersonaliseerd aanbod. Van dit laatste is vaak sprake als een algoritme heeft bijgehouden wat de consument heeft gekocht en welke zoekopdrachten zijn ingevoerd. Consumenten krijgen dan een op hun zoekresultaten gebaseerd aanbod te zien.
  4. bovendien zal volgens de nieuwe wetgeving uit de zoekresultaten moeten blijken dat er betaald is voor de reclame of de hogere ranking als dit het geval is.
  5. onderdeel van de nieuwe wet is ook dat bedrijven met online platforms hun consumenten moeten laten weten wie verantwoordelijk is voor de levering van de producten/diensten en bij ze terecht kunnen ingeval van retourzendingen of indien er klachten zijn.
  6. indien ondernemers via social media aan consumenten “gratis” diensten aanbieden dan zullen ze de consument moeten informeren over het soort contract, de duur en de wijze van beëindiging. Consumenten mogen de dienst binnen 14 dagen na ontvangst beëindigen. In dat geval dient ook de verwerking van de persoonsgegevens van de consument door de ondernemer te eindigen.

 Wat betekent de nieuwe wet voor jou als ondernemer

Als ondernemer dien je ervoor te zorgen dat deze wetgeving in de ondernemingsprocessen is opgenomen. Daarvoor zijn de volgende stappen aan te bevelen:

  1. aanpassing van de teksten op de website met het aanbod van producten en diensten bijvoorbeeld doordat je jouw klant dient te informeren over gepersonaliseerd aanbod, je moet ze informeren of er betaald is voor reviews of een hogere ranking.
  2. je dient alleen reviews te plaatsen op je website van klanten die ook daadwerkelijk diensten bij je hebben afgenomen. Dit kan je controleren door pas een reviewmogelijkheid aan te bieden als een klant al de dienst of het product bij je heeft gekocht en deze te koppelen aan bijvoorbeeld een ticketnummer of een bestelorder.

 Risico niet naleving nieuwe wet voor ondernemers

Indien de wet niet correct wordt ingevoerd in jouw onderneming kan het aanbod van je diensten of producten als misleidende praktijk worden aangemerkt. De gevolgen van de niet-naleving kunnen zijn:

  1. dat een consument de overeenkomst voor de levering van de diensten of de producten geheel of deels laat vernietigen. In dit geval dient dan de gehele of een gedeelte van de koopsom die de consument heeft betaald terugbetaald te worden.
  2. een klacht bij de ACM. Indien uit onderzoek van de ACM dat je je niet aan de wet hebt gehouden dan kan dat resulteren in een boete van 4% van de omzet in een of meer lidstaten.
  3. een klacht bij de Stichting Reclame Code Commissie (SRC).

Na onderzoek kan dit leiden tot publicatie van de uitspraak op de website van de SRC.

 

Bij vragen over deze nieuwe wetgeving en het correct informeren van je consumenten op de website, neem contact op met je accountjurist of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl.

 

Start typing and press Enter to search