Brussel wil macht datareuzen beperken, oneerlijke handelspraktijk?

Oneerlijke handelspraktijk: de macht van de ‘datareuzen’

Veel bedrijven investeren in online advertenties. Grote ‘datareuzen’ zoals Google, Facebook en WhatsApp maken hier gretig gebruik van. Ondernemers worden gelokt met aantrekkelijke statistieken en interessante aanbiedingen. De grote technologiebedrijven beschikken over enorme hoeveelheden data, maar deze data wordt niet gedeeld met de online adverteerders.

Het gaat hier bijvoorbeeld om klantgegevens en verkoopinformatie. Zo komt het zelfs voor dat online platformen zonder enige reden ineens bepaalde producten/advertenties verwijderen uit de zoekresultaten. Kleinere ondernemers staan vaak machteloos tegenover dit soort gedrag, ook wel ‘oneerlijke handelspraktijken’ genoemd. Hier moet verandering in komen, zo stelde de Brusselse eurocommissaris Andrus Ansip recent.

Wat zegt de wet?

Er is nog geen concreet wetsvoorstel, maar dat gaat er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Oneerlijke handelspraktijken dienen te worden tegengegaan, nu zij de economie grote schade toebrengen. De grote internetplatformen moeten meer transparantie gaan bieden. Daarnaast moet er ook een procedure ingericht worden waar ondernemers hun beklag kunnen doen als er sprake is van oneerlijke handelspraktijken.

Oneerlijke handelspraktijken

In Nederland kennen we de Wet oneerlijke handelspraktijken. Hierin staan de regels die gelden voor een ondernemer in relatie met de consument. Zo is het voor een ondernemer bijvoorbeeld verboden om misleidende reclame te maken of om agressieve verkoopmethoden toe te passen. Deze wet heeft enkel betrekking op de relatie tussen een ondernemer en de consument. De Wet oneerlijke handelspraktijken biedt in deze dan ook geen uitkomst voor ondernemers onderling.

Kan een kleine ondernemer dan helemaal niks beginnen tegen grote ondernemers op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken?

Dezelfde bescherming

In beginsel niet. Echter heeft MKB-Nederland in 2013 bij de rechter verzocht om mkb-ondernemers dezelfde bescherming te bieden als consumenten. De rechter kon dit verzoek niet algemeen toewijzen. Maar de rechter kan het wel per individueel geval beoordelen. De rechtbank heeft besloten dat in deze zaak de individuele ondernemer dezelfde bescherming toekomt als de consument.

Onder omstandigheden kan een individuele ondernemer zich dus wel beroepen op de Wet oneerlijke handelspraktijken. En als het aan eurocommissaris Andrus Ansip ligt komt er in de toekomst ook een wet die oneerlijke handelspraktijken tussen ondernemers tegengaat.

Bent u in de tussentijd als ondernemer slachtoffer geworden van oneerlijke handelspraktijken, of wilt u uw onderneming hierop laten checken? Neem vrijblijvend contact op met de ondernemingsrecht-adviseurs van De Raadgevers, die u graag van advies voorzien!

Uw bedrijf kan gebruikmaken van de kennis en ervaring van De Raadgevers. Onze gespecialiseerde juristen zorgen ervoor dat u juridisch up-to-date bent en blijft. Daardoor bent u voorbereid, kunt u de kosten binnen de perken houden maar belangrijker nog, u bent altijd bij.  Dat noemen wij ‘Ondernemen met een voorsprong!’.

Bel 088 133 11 33 of mail service@deraadgevers.nl en informeer naar de mogelijkheden.

Start typing and press Enter to search