Beeldmateriaal van werknemers gebruiken voor een reclamecampagne? Vraag toestemming!

Wanneer je een reclamecampagne organiseert voor je bedrijf is het tegenwoordig gebruikelijk om hier werknemers voor te vragen. Zorg er echter voor dat je, bij het gebruiken van bijvoorbeeld foto’s of filmpjes van werknemers, schriftelijke en specifieke toestemming hebt. Zonder deze toestemming kan zo’n reclamecampagne je duur komen te staan, zo ook in deze zaak.

Feiten:

Picnic vroeg een werkneemster om mee te doen aan een fotoshoot voor Picnic. De foto’s zouden worden gebruikt voor promotiedoeleinden binnen de beschikbare promotiekanalen van Picnic. Werkneemster heeft daar haar toestemming voor gegeven. Voor afzonderlijk gebruik van de foto’s buiten de productie om, zou de producent aanvullend toestemming moeten vragen aan werkneemster.

Picnic plaatst de foto’s van werkneemster vervolgens onder meer op YouTube, Facebook en op haar bestelbusjes. Hier was werkneemster het niet mee eens. Aan werkneemster was namelijk medegedeeld dat de foto’s enkel zouden worden gebruikt voor een kortlopende wervingscampagne. De foto’s werden echter op grotere schaal gebruikt en daarvoor had zij geen toestemming gegeven. Werkneemster ondervindt last en hinder van haar portret op de bestelbusjes. Ze wordt daardoor vaak geassocieerd wordt met het bedrijf Picnic en vordert een schadevergoeding.

Picnic verweert zich en heeft aan dat werkneemster vrijwillig heeft meegewerkt aan de fotoshoot en toestemming heeft gegeven voor het gebruik van haar foto’s. Daarnaast heeft werkneemster ook ingestemd met het feit dat ze zou worden opgenomen in een database van mensen die het leuk vinden om gevraagd te worden voor een shoot. Bovendien zijn de stickers, na het bezwaar van werkneemster, zo snel mogelijk verwijderd. Ook stelt Picnic dat werkneemster helemaal geen schade heeft opgelopen.

Oordeel:

Volgens de kantonrechter faalt het verweer van Picnic, nu werkneemster geen toestemming heeft gegeven voor dergelijk grootschalig gebruik van haar foto’s. Levensgrote portretstickers op bestelbusjes valt in ieder geval niet onder ‘beschikbare promotiekanalen van Picnic’. Het gebruik hiervan is dan ook onrechtmatig.

Daarnaast had werkneemster geen rekening hoeven te houden met het feit dat zij voor langere tijd zou worden geassocieerd met Picnic. De kantonrechter vindt het dan ook aannemelijk dat er een immateriële schadevergoeding wordt betaald aan de werkneemster. Vervolgens bepaald de kantonrechter de immateriële schadevergoeding op €10.000.

Tips:

Wanneer je als werkgever persoonsgegevens gebruikt van werknemers, waaronder portretfoto’s, zorg er dan voor dat je hier expliciete (lees: schriftelijke) én specifieke toestemming voor hebt.

Let erop dat werknemers hun toestemming op elk moment weer kunnen intrekken. Het komt er dan op aan hoe je slim formuleert dat je je zult inspannen om de foto’s te laten verwijderen.

 

Heb je vragen over dit onderwerp of een gerelateerd onderwerp? Neem dan contact op via 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl 

Start typing and press Enter to search