AVG en direct marketing

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. In dit kader is de verantwoordingsplicht voor marketeers en ondernemers een belangrijk onderdeel.

Direct marketing

Als bedrijf moet u kunnen aantonen dat u werkt in overeenstemming met de AVG. Dit geldt ongeacht de grootte van uw organisatie, of u nu een multinational bent of een kleine onderneming runt.

Ook als u als organisatie persoonsgegevens verzamelt en gebruikt voor direct marketing, is hiervoor toestemming nodig van uw klant of prospect. Personen moeten op grond van de AVG vrij zijn in het geven van de toestemming, maar het moet voor deze personen ook net zo eenvoudig zijn om die toestemming vervolgens weer in te trekken. De organisatie moet hiervoor in begrijpelijke taal communiceren, zodat personen weten wat er met hun gegevens gebeurt en zij vervolgens kunnen kiezen of zij wel of geen direct marketing willen ontvangen. Dit geldt ook voor contactpersonen van bedrijven die u in uw administratie opvoert.

Informeren

U dient te informeren over de rechten om bezwaar te maken tegen de ontvangst van uw direct marketing. De informatie over de persoonsgegevens van degenen, die u benadert kunt u opnemen in een privacyverklaring of privacy statement.

Wat neemt u in een privacyverklaring op?

In uw privacyverklaring neemt u op welke gegevens u opslaat, met welk doel u dit doet, waar precies de informatie wordt opgeslagen, welke rechten personen hebben, hoe zij deze rechten kunnen uitvoeren en waar zij bij discussie over de uitvoering van de AVG kunnen klagen.

Zorg er ook direct voor dat dat uw medewerkers bekend zijn met de nieuwe privacyregels!

De Raadgevers adviseert u graag bij deze onderwerpen en helpt u met het opstellen van een privacyverklaring.

Neem bij twijfel contact op met het privacyteam van De Raadgevers!

Mr. drs. Shyreen Sheoraj Panday & mr. Judith van der Woude

Start typing and press Enter to search