Payroll? Let goed op!

Heeft u ook wel eens een payrollbedrijf in de arm genomen om uw tijdelijke krachten na het einde van hun dienstverband bij uw organisatie verder te laten werken?
Het lijkt verleidelijk om niet meer als werkgever te gelden en dus eenvoudig het contract van deze flexibele kracht te kunnen beëindigen. U hoeft immers alleen maar te stoppen met het payroll-bedrijf?

Gewoon zelf werkgever

In een recente uitspraak heeft de kantonrechter zich over een dergelijke situatie uitgesproken. Een werkgever die feitelijk een vierde arbeidsovereenkomst aanbiedt door het inschakelen van een payrollbedrijf, is volgens de kantonrechter zelf werkgever gebleven. Het gevolg hiervan is dat er een dienstverband voor onbepaalde tijd is ontstaan tussen de werkgever en de werknemer die door het payrollbedrijf werd ingezet.

Wat speelde er?

De werknemer – een beveiliger – is op 20 april 2015 in dienst getreden bij zijn werkgever. Deze arbeidsovereenkomst is aangegaan voor 6 maanden. Hierna volgt een verlenging op 19 oktober 2015 met een tweede tijdelijk contract en op 20 april 2016 nogmaals een verlenging met een derde tijdelijk contract.
Deze laatste arbeidsovereenkomst zou op 19 maart 2017 van rechtswege eindigen. In december 2016 ontvangt de werknemer een brief met de aanzegging dat de arbeidsovereenkomst niet zal worden voortgezet. Ongeveer twee weken voor het aflopen van dit laatste arbeidsovereenkomst biedt werkgever de werknemer een payrollcontract aan, wat de werknemer ook accepteert. De werknemer blijft zijn werkzaamheden dus onafgebroken voortzetten, maar nu in dienst van het payrollbedrijf.
De vraag aan de kantonrechter is of er vanaf 19 maart 2017 eigenlijk een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tussen de werkgever en deze payrollwerknemer is ontstaan.

De beoordeling van de Kantonrechter

Vast staat dat de werknemer na het aangaan van de arbeidsovereenkomst met het payrollbedrijf zijn werkzaamheden voor zijn vorige werkgever onafgebroken heeft voortgezet. Vast staat ook dat het de bedoeling was van de werkgever dat de werknemer bij het payrollbedrijf in dienst zou gaan en geen vast contract bij de eigen organisatie zou krijgen.
Bij de beantwoording van deze rechtsvraag komt het niet alleen aan op de bedoeling van partijen bij het sluiten van de payrollovereenkomst, maar ook op de wijze waarop vervolgens aan die overeenkomst uitvoering is gegeven.
Zo werd de loonstrook van werknemer nog steeds door het beveiligingsbedrijf verzonden en konden eventuele vragen over het salaris ook gesteld worden aan de salarisadministrateur van het beveiligingsbedrijf. Op de loonstroken staat bovendien ook nog steeds vermeld dat de werknemer in dienst was per 20 april 2015.

Het beveiligingsbedrijf had dus feitelijk nog steeds het gezag over de uitvoering van de werkzaamheden. De kantonrechter heeft op grond van al deze omstandigheden dan ook geoordeeld dat de werknemer niet in dienst was getreden bij het payrollbedrijf, maar in dienst is gebleven van het beveiligingsbedrijf. De arbeidsovereenkomst die is aangegaan na 19 maart 2017 is een voortzetting van de vorige contracten en geldt daarom als vierde arbeidsovereenkomst en derhalve voor onbepaalde tijd.

Gevolgen

Let goed op als u als werkgever overweegt een flexibele kracht na 3 tijdelijke contracten via een payrollbedrijf bij u te laten werken. Als het niet heel duidelijk is dat het feitelijke niet gaat om het voortzetten van dezelfde arbeidsrelatie, kan ondanks het contract met het payrollbedrijf onbedoeld sprake zijn van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tussen u en de flexibele werknemer.

De arbeidsrechtjuristen van De Raadgevers adviseren u graag over de juridische mogelijkheden en onmogelijkheden van het inschakelen van een payrollbedrijf.

Deze blog is geschreven door mevr. mr. Judith van der Woude, senior bedrijfsjurist en arbeidsrecht-expert bij De Raadgevers.

Uw bedrijf kan gebruikmaken van de kennis en ervaring van De Raadgevers. Onze gespecialiseerde juristen zorgen ervoor dat u juridisch up-to-date bent en blijft. Daardoor bent u voorbereid, kunt u de kosten binnen de perken houden maar belangrijker nog, u bent altijd bij.  Dat noemen wij ‘Ondernemen met een voorsprong!’

Bel 088 133 11 33 of mail service@deraadgevers.nl en informeer naar de mogelijkheden.

 

 

 

Start typing and press Enter to search