Pas op voor een losschietend voorwiel!

Een consument koopt een nieuwe racefiets bij een fietsenzaak. Om de fiets mee te kunnen nemen naar huis, heeft de consument het voorwiel gedemonteerd en bij thuiskomst weer in elkaar gezet. Een week later is de consument gevallen met de racefiets en letsel opgelopen, als het gevolg van een losgeschoten voorwiel. De rechtbank Noord-Holland kwam voor de vraag te staan of nu de consument of de verkoper aansprakelijk is voor deze letselschade.

Vooraf

Het begon op 17 juni 2020 toen koper een racefiets en bijbehorende accessoires kocht bij verkoper. Na de aankoop heeft hij enkele keren met de fiets gereden en daarbij een totaal van 100 tot 120 kilometer afgelegd. Op 24 juni 2020, tijdens een rit, schoot het voorwiel van de fiets los, waardoor koper viel en ernstige verwondingen opliep.

Enkele weken na het ongeluk nam koper contact op met verkoper in een poging de oorzaak van het ongeval te achterhalen. Hij vroeg verkoper om de fiets terug te nemen en een onderzoek uit te voeren. Verkoper reageerde door de fiets terug te nemen en te onderzoeken, maar vond geen directe gebreken. Echter, er bleef onduidelijkheid over het functioneren van de valbeveiliging.

Zelfs na enkele onderzoeken bleef de oorzaak van het losgekomen voorwiel onzeker. Uiteindelijk werd het vermoeden uitgesproken dat de steekas niet goed vastzat, waardoor het wiel bij bepaalde stuurbewegingen los kon raken. Dit leidde tot het ernstige ongeluk.

Koper besloot om juridische stappen te ondernemen en stelde verkoper aansprakelijk voor de geleden schade. Op 2 mei 2023 diende hij een officiële dagvaarding in. Na een aantal schriftelijke en mondelinge uitwisselingen vond op 16 november 2023 een zitting plaats. Tijdens deze zitting brachten beide partijen hun standpunten naar voren en werd duidelijk dat er geen schikking was bereikt.

Tijdens het proces legde koper aan de rechter uit dat de fiets mogelijk gebrekkig was bij aflevering en dat hij geen veiligheidsinstructies had ontvangen die noodzakelijk zijn voor het gebruik van de racefiets. Verkoper verdedigde zich door te stellen dat het waarschijnlijk was dat koper het voorwiel na demontage voor transport niet correct had teruggeplaatst.

Het oordeel

De rechter oordeelde dat het meest waarschijnlijke scenario inderdaad was dat het voorwiel na demontage door de koper ten behoeve van het transport van de winkel naar zijn woning niet goed was vastgezet. De vraag was voor wiens risico die schade dan moet komen. De rechter oordeelde rechter dat verkoper onvoldoende kon aantonen dat koper de nodige veiligheidsinstructies had ontvangen, zoals vereist door Europese regelgeving. Hierdoor heeft verkoper een zorgplicht geschonden. Aangezien het specifieke gevaar waartegen deze norm bescherming biedt zich daadwerkelijk had voorgedaan, werd verkoper aansprakelijk gesteld voor de schade van koper. De rechter besloot dus dat verkoper aansprakelijk was voor de geleden (en nog te lijden) schade van koper. Hoewel de exacte schade nog niet kon worden begroot, werd verkoper veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding, inclusief proceskosten en eventuele wettelijke rente.

Wat kunnen we hieruit leren?

  • Zorg ervoor dat klanten duidelijke instructies en veiligheidsinformatie ontvangen bij de aankoop van producten, vooral als het gaat om technische of veiligheidsgevoelige producten.
  • Heb goed gedocumenteerde procedures om klachten van klanten te onderzoeken en op te lossen. Dit kan juridische conflicten voorkomen of minimaliseren.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact op met je account jurist via 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl

Start typing and press Enter to search