Je kunt je werknemer aan z’n opzegtermijn houden!

Het is relatief onbekend, maar werkgevers kunnen een schadevergoeding vragen van medewerkers die hun opzegtermijn niet in acht nemen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je werknemer vandaag zegt dat hij vanaf volgende week maandag ergens anders gaat werken, wat in deze tijden van arbeidsmarktkrapte nogal eens voorkomt. Of als zijn tijdelijke contract nog een aantal maanden zou doorlopen.

Moet je dat als werkgever dan accepteren? Of kun je daar iets mee?

Over die vraag bogen zich in de afgelopen tijd verschillende rechters. Zo besliste de Enschedese kantonrechter dat de werknemer die zijn tijdelijke contract opzegde en daarmee zijn ontslag te snel indiende, aan de werkgever de zogeheten gefixeerde schadevergoeding verschuldigd was. Want hij had de voor hem geldende opzegtermijn van een maand niet in acht genomen.

In een ander geval had de werknemer ontslag op staande voet genomen. Maar de Utrechtse kantonrechter achtte dat ontslag ongeldig, want de werknemer had geen zogeheten dringende reden om per direct op te zeggen. Daardoor had hij volgens de rechter zijn arbeidsovereenkomst onregelmatig opgezegd en werd hij aan de werkgever de gefixeerde schadevergoeding verschuldigd.

Hoe hoog is de schadevergoeding dan die je in zo’n geval van je medewerker kunt vragen? Daarvoor biedt de wet een regeling: zijn loon over de periode tot aan de einddatum van de opzegtermijn. Voor de werknemer is die termijn doorgaans 1 maand, welke start per de 1e van de maand na de maand waarin is opgezegd. Maar uit de cao of arbeidsovereenkomst kan een langere opzegtermijn voortvloeien. En bij (echte!) oproepkrachten is de opzegtermijn juist weer korter: in principe 4 dagen.

Als je de mogelijkheid wilt openhouden om deze schadevergoeding te claimen, is het essentieel dat je als werkgever op geen enkele wijze instemt met een te vlotte opzegging. Dat bevestig je je werknemer dan bij voorkeur schriftelijk, inclusief de mededeling dat je aanspraak maakt op de gefixeerde schadevergoeding.

Volledige verrekening van de schadevergoeding blijkt in de praktijk nog wel eens een uitdaging, mede omdat de werknemer dan geen recht heeft op de wettelijke transitievergoeding. Dit kan betekenen dat de werknemer een factuur moet krijgen (en daarbij eventueel een leningsovereenkomst aangeboden krijgt), namelijk voor het deel van de schade dat niet kan worden verrekend bij de laatste uitbetaling van loon, vakantiegeld en eventuele resterende vakantiedagen.

Bijzondere aandacht vragen tijdelijke arbeidscontracten. Als daarin (of eventueel in de toepasselijke cao) namelijk niet de zogeheten tussentijdse opzegmogelijkheid is opgenomen, mag de werknemer  dat contract niet opzeggen vóór de einddatum ervan. Doet hij dat toch (en ook weer: zonder instemming van de werkgever), dan is de werknemer eveneens de gefixeerde schadevergoeding verschuldigd. Het bedrag daarvan loopt behoorlijk hoog op als de werknemer opzegt in het begin van bijvoorbeeld een jaarcontract. Dat bleek bijvoorbeeld in een recente procedure bij de Rotterdamse kantonrechter: het tijdelijke arbeidscontract zou na werknemers opzegging nog een aantal maanden doorlopen. De werknemer was vervolgens een schadevergoeding verschuldigd van 3,5 maandsalarissen (zo’n € 9.500). En de rechter zag geen reden voor matiging ervan.

Met de wettelijke en dus recent door rechters dus weer bevestigde schadevergoedingsplicht voor ongeldig werknemers, hebben werkgevers ook en juist in deze tijd van arbeidsmarktkrapte feitelijk de mogelijkheid om voor hun schade als gevolg daarvan voor een deel compensatie te realiseren.

Je moet je hierbij als werkgever overigens wel afvragen of je voortaan in je tijdelijke arbeidscontracten bewust dan maar geen tussentijdse opzegmogelijkheid meer opneemt. Want doe je dat, dan kun je ook als werkgever het contract niet voortijdig beëindigen, bijvoorbeeld als al na een paar maanden of zelfs weken blijkt dat je graag op korte termijn afscheid wilt nemen. Goed om te weten dat de bedrijfsjuristen van De Raadgevers hierover altijd me je kunnen meedenken.

Heb je vragen over een soortgelijke kwestie? Neem dan contact op met je accountjurist. Voor meer informatie bel naar 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl.

Start typing and press Enter to search