Geen sprake van een bedrijfsongeval maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden

Wat als je als werkgever aan je zorgplicht hebt voldaan maar je werknemer desondanks letselschade oploopt? Ben je dan aansprakelijk? In dat geval kan je niet zomaar voor elk ongeval op het werk aansprakelijk worden gesteld. Zo blijkt ook uit de volgende uitspraak.

 

In het kort

Op 21 december 2022  heeft de kantonrechter geoordeeld dat er geen sprake is van een bedrijfsongeval maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Dat een doos tegels viel op de pols van werknemer, kwam niet door een schending van de zorgplicht van de werkgever, maar door een miscommunicatie tussen werknemer en de klant.

 

Feiten

Een werknemer is begin 2020 bij Hornbach in dienst getreden op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Op 6 mei is tijdens het werk een doos met tegels op de linker pols van werknemer gevallen. Hierdoor liep de werknemer letsel op aan zijn pols en arm. Werknemer heeft Hornbach daarna aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Volgens Hornbach is er geen sprake van een bedrijfsgeval. Hornbach heeft dus ook geen aansprakelijkheid erkend voor het ongeval. Nadat de arbeidsovereenkomst niet is verlengd vordert werknemer een verklaring voor recht dat Hornbach aansprakelijk is voor de schade.

 

Oordeel

De kantonrechter oordeelt dat het ongeval komt door miscommunicatie tussen werknemer en de klant en dat is een ongelukkige samenloop van omstandigheden, die niet te maken heeft met een schending van de zorgplicht van Hornbach.

De kantonrechter gaat mee in het verhaal van Hornbach. Hornbach heeft aan de zorgplicht heeft voldaan. De pakketten waren veilig, namelijk ‘in verband’, gestapeld en ze waren omwikkeld met stevig plasticfolie. Werknemer heeft dit argument niet kunnen weerleggen.

Daarnaast heeft Hornbach een juiste instructie dat gericht is op het voorkomen van het zulke ongevallen. Veiligheidsinstructies worden in het algemeen ook gegeven aan alle werknemers. Er is niet is gebleken dat voor dit specifieke ongeval een specifieke regel bestaat of zou moeten bestaan. De huidige veiligheidsinstructie zou dus volstaan om dit ongeval te kunnen voorkomen.

Een argument dat werknemer over de veiligheidsinstructie aanhaalde was het volgende. Eén van de regels luidt: ‘Bepaal vooraf het gewicht van de last; til niet te veel ineens. Vraag je collega’s of klanten om hulp bij zware en grote voorwerpen’. Volgens werknemer zou dit onverantwoord zijn en levert die regel juist gevaar op, omdat klanten vaak zijn afgeleid.

De kantonrechter volgt deze stelling niet. Hornbach heeft er terecht op gewezen dat het normaal is dat klanten zelf materialen pakken in de winkels van Hornbach. Het feit dat werknemers van Hornbach daarbij kunnen helpen is ook normaal. Dit gebeurt in vele andere vergelijkbare winkels en is in principe niet gevaarzettend. Daarnaast speelde ook mee in deze zaak dat de Inspectie SZW heeft geoordeeld dat er geen oorzakelijk verband is tussen een overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en het ongeval. De kantonrechter oordeelde dus dat Hornbach niet aansprakelijk is voor de geleden schade.

Tip

Een bedrijfsongeval kun je moeilijk helemaal voorkomen. Aansprakelijkheid en hoge kosten meestal wel. Wij adviseren je om je daarom zo goed mogelijk aan de zorgplicht van artikel 7:658 BW en aan de Arbowet te houden. Denk daarbij dus aan het opstellen van een veiligheidsprotocol, instructies, maar ook aan andere maatregelen zoals het verpakken van materialen en het verplicht stellen van werkschoenen. Investeren in veiligheidsmaatregelen loont, zo blijkt maar weer uit deze uitspraak. Wat dat betreft is een goede voorbereiding het halve werk.

 

Heb je vragen over een soortgelijke kwestie? Neem dan contact op met je accountjurist. Voor meer informatie bel naar 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl

Start typing and press Enter to search