Compensatie voor vertraagde vlucht

Eerder schreven wij al een artikel over jouw rechten bij een vertraagde of gemiste vlucht. De Europese Verordening nr. 261/2004 beschermt passagiers in een dergelijk geval. Indien de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden, kom je in principe niet in aanmerking voor een vergoeding. Een recente uitspraak van de kantonrechter op 13-07-2022 (ECLI:NL:RBNHO:2022:6207) laat echter anders zien en veroordeelt een vliegtuigmaatschappij tot compensatie van de kosten die passagiers door vertraging hebben opgelopen.

Feiten:
Vier vliegtuigpassagiers hebben een vervoersovereenkomst gesloten met een vliegtuigmaatschappij op grond waarvan de maatschappij op 25 en 26 juli de passagiers moest vervoeren. De passagiers zouden eerst van Schiphol Airport naar Sheremetyevo Airport (Rusland) vliegen, waarna twee van de passagiers verder zouden vliegen naar Hong Kong en de andere twee naar Bangkok International Airport. De vlucht van Schiphol Airport naar Sheremetyevo Airport liep echter forse vertraging op, waarna de vier passagiers hun aansluitende vlucht hebben gemist. Nadat de passagiers zijn omgeboekt zijn zij uiteindelijk met een vertraging van meer dan 24 uur aangekomen op hun eindbestemming.

De passagiers hebben compensatie gevorderd van de vliegtuigmaatschappij in verband met de opgelopen vertraging, maar de maatschappij heeft geweigerd tot betaling over te gaan. De passagiers stappen daarom naar de rechter en eisen dat de vliegtuigmaatschappij hen compenseert tot een bedrag van € 600,- per persoon. De vliegtuigmaatschappij is het hier niet mee eens beweert dat de vertraging van de vlucht is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden; namelijk een storing in het systeem waardoor meerdere vluchten verstoord waren en er lange rijen voor de douane ontstonden.

Oordeel:
De kantonrechter geeft aan dat een vliegtuigmaatschappij op grond van de Europese Verordening nr. 261/2004 in principe compensatie moet betalen aan passagiers die met een vertraging van meer dan 24 uur zijn aangekomen op de overeengekomen eindbestemming. Dit ligt anders als kan worden aangetoond dat de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden. Hierbij is van belang dat die buitengewone omstandigheden niet voorkomen konden worden door het treffen van alle redelijke maatregelen. De kantonrechter geeft aan dat hiervan pas sprake is wanneer er geen enkele andere mogelijkheid voor een rechtstreekse of indirecte alternatieve vlucht bestond, zowel met een door haarzelf of door een andere vliegtuigmaatschappij uitgevoerde alternatieve vlucht, die op een minder laat tijdstip aankwam dan de volgende vlucht van de betrokken vliegtuigmaatschappij. Passagiers hebben een lijst met vluchten aangevoerd waarmee zij naar eigen zeggen minder vertraging zouden hebben opgelopen. Aangezien de vliegtuigmaatschappij dit niet heeft tegengesproken, is de kantonrechter van mening dat de vliegtuigmaatschappij de passagiers moet compenseren in verband met de vertraging van de vlucht.

Tip:
Bovenstaande uitspraak laat zien dat ook indien sprake is van buitengewone omstandigheden die buiten de macht van de vliegtuigmaatschappij liggen, de vliegtuigmaatschappij gehouden kan worden passagiers te compenseren voor vertraging van hun vlucht. Mocht je dus meer dan 24 uur vertraging hebben opgelopen, is het zeker de moeite waard om achter compensatie aan te gaan.

Heb je vragen over een soortgelijke kwestie? Neem dan contact op met je accountjurist. Voor meer informatie bel naar 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl.

Start typing and press Enter to search