Bedrijfsinformatie doorsturen naar privémail mag een werknemer lang niet altijd zomaar doen

Mag je als (oud-)werknemer gevoelige bedrijfsinformatie naar je privémail sturen, ook als er een geheimhoudingsbeding in je contract staat? Of verschilt dat per situatie? In deze blog behandelen we twee uitspraken die hierover gaan. In beide gevallen kreeg de werkgever gelijk en moest de werknemer in de ene zaak de contractuele boete betalen en was de werknemer in de andere zaak terecht op staande voet ontslagen.

 De feiten

In de eerste zaak is recent vonnis gewezen door de rechtbank. Een oud-werknemer moest van zijn werkgever een boete van ruim € 15.000,- betalen omdat hij een geheimhoudingsbeding en bedrijfseigendommenbeding had geschonden door twee bestanden met bedrijfsgegevens door te sturen naar zijn privémailadres. Hij had eerst de bestandsnaam van één van de bestanden gewijzigd in “stuff tot do” en het document met een wachtwoord beveiligd. Later stuurde hij nog een document, eveneens voorzien van een nieuwe naam “stuff to do”, door naar een ander privémailadres.

De tweede zaak dateert al uit 2011, maar is vergelijkbaar met de recente uitspraak. Een Key Accountmanager ontving van zijn werkgever een beëindigingsvoorstel en werd vrijgesteld van werkzaamheden, nadat de werkgever aan had gegeven niet tevreden te zijn over zijn functioneren. Een dag nadat de werknemer het voorstel had ontvangen, stuurde hij vanuit huis vanaf zijn zakelijke e-mailaccount “zeer bedrijfsgevoelige informatie” door naar privémailadres. Een paar dagen later is de werknemer op staande voet ontslagen. Hij vecht het ontslag aan en de zaak belandde in hoger beroep bij het gerechtshof.

De eis en het verweer

In de eerste zaak had de werknemer geen heel sterke verweren. Hij gaf aan dat de doorgestuurde bestanden openbaar toegankelijke informatie bevatten. De werknemer wilde eerst het wachtwoord van de documenten niet prijsgeven omdat hij dat “dagelijks gebruikte”, maar gaf op de zitting aan het wachtwoord vergeten te zijn. De werkgever vorderde een bedrag van € 30.080 aan contractuele boetes.

In de tweede zaak voerde de werknemer aan dat hij de bedrijfsgevoelige informatie wilde gebruiken om aan te tonen dat hij niet disfunctioneerde. De werkgever voert daarentegen aan dat de informatie zeer gevoelig was en dat het bij de functie van de werknemer past om verantwoord en vertrouwelijk om te gaan met dergelijke gegevens.

Het oordeel van de rechter

Zoals eerder vermeld gaf de rechter in beide gevallen de werkgever gelijk. In de eerste zaak stond in het geheimhoudingsbeding expliciet opgenomen dat het doorsturen van bedrijfsinformatie naar een privémailadres niet was toegestaan. De argumenten van de werknemer waren inconsistent en het was onbetwist dat hij na zijn ontslagname in dezelfde branche verder wilde blijven werken. Werknemer heeft simpelweg niet goed bewezen of toegelicht waarom zijn handeling geen schending van het geheimhoudingsbeding op zou leveren. Wel werd de tweemaal gevorderde boete maar één keer toegewezen, omdat de werknemer door één gedraging twee bedingen met dezelfde boete had geschonden. Eén keer de boete betalen was in dat geval redelijk volgens de rechter.

In het tweede geval waren de argumenten van de werknemer ook niet steekhoudend. De zeer bedrijfsgevoelige informatie had absoluut niet naar een privémailadres gestuurd mogen worden, omdat daar geen enkele aanleiding toe was. Ook valt niet in te zien hoe de documenten de werknemer zouden kunnen dienen tot bewijs van de stelling dat hij behoorlijk functioneerde.

 

Tip

De belangrijkste les die uit deze twee zaken te halen valt, is dat het loont om specifieke en concrete bepalingen op te nemen in je arbeidsovereenkomsten en personeelshandboeken. In de eerste zaak stond er expliciet dat het doorsturen van bedrijfsinformatie naar een privémailadres niet toegestaan was. Daardoor ontstaat er een soort bewijsvermoeden dat de werknemer zijn geheimhoudingsbeding schendt als hij dat toch wel doet en sta je als werkgever sterker in je zaak als een werknemer bedrijfsinformatie lijkt te misbruiken of te delen.

 

Heb je vragen over een soortgelijke kwestie? Neem dan contact op met je accountjurist. Voor meer informatie bel naar 088-1331133 of stuur een mail naar service@deraadgevers.nl.

Start typing and press Enter to search